Türkiye Denizcilik İşletmeleri kapanıyorTurmepaTurmepa

Türkiye Denizcilik İşletmeleri kapanıyor

Başbakanlık'tan, 168 yıllık geçmişe sahip Türkiye Denizcilik İşletmeleri’nin, elinde son kalan İstanbul Limanı’nın da özelleştirilmesiyle işlevsiz kalacağı uyarısı geldi.
Türkiye Denizcilik İşletmeleri'nin İşlevi Sona Eriyor

Başbakanlık, yeni projeler geliştirmesini istediği Türkiye Denizcilik İşletmeleri’ne Marmara dışında turizm amaçlı yolcu taşımacılığı önerdi. 
Tarihçesi, 1843’de kurulan Fevaid-i Osmaniye’ye uzanan Denizcilik İşletmeleri’ne yönelik bu çarpıcı uyarı, Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu’nun (YDK) raporunda yer aldı. Kurumun 2009 hesaplarını inceleyen YDK’nın TBMM KİT Komisyonu’na sunduğu raporunda bu durum şöyle anlatıldı:

“2009 yılı itibariyle hizmet maliyetleri içinde en önemli kalemler olan kılavuzluk ve römorkaj hizmetinin 15 Haziran 2009 tarihi itibariyle Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü’ne devredilmesiyle birlikte 2010 yılında toplam maliyetin önemli oranda azalacağı, buna karşılık gelirlerin de düşeceği ortaya çıkmaktadır. Bu devir sonrasında bu limanın özelleştirilmesi sonrası işlevinin azalacağı ve Genel Müdürlük düzeyinde fonksiyonu kalmayacağı görülmektedir.”


Bu duruma çözüm olarak yeni projeler geliştirilmesi önerilen raporda, şöyle denildi:

“Diğer taraftan, ülke limanları arasında 19. yüzyılın ortalarından itibaren başlayan yolcu taşımacılığının şirketin yolcu gemilerinin satışı sonrasında önemli ölçüde yapılamaz hale geldiği, yapılan taşımacılığın Marmara Denizi ile sınırlı kaldığı, buna karşılık Akdeniz çanağındaki kruvaziyer turizminin artış gösterdiği, bilinmektedir. Yolcu taşımacılığında deneyimli şirketin bilgi birikimi ve isim hakkını kullanarak proje geliştirmesi uygun bir çözüm yolu olacaktır.”

Limanların Durumu

Çanakkale’de bulunan limanlarına deniz turizmine yönelik yeni imkanlar kazandırılması, Güllük körfezinde bulunan ve yüksek tonajlı gemilerin yanaşmasına uygun iskelesi olan limanın da bu kapsamda değerlendirilmek üzere Özelleştirme İdaresi Başkanlığı nezdinde yapılmakta olan girişimlerin sürdürülmesi gerekmektedir.

Çanakkale’deki Kabatepe ve Kuzu limanlarıyla Uğurlu iskelesinin daha etkin kullanılmasını sağlayacak ve gelişmekte olan deniz turizmine de katkı sağlayacak şekilde düzenleme yapılması, bulunduğu konum ve mevcut imkanları itibariyle bazı ilaveler yapılması halinde yat limanı işlevi kazandırılabilecek Güllük limanının daha etkin olarak değerlendirilmesi yönünde girişimlerin sürdürülmesi önerilir.

Kaynak: www.denizhaber.com.tr